Introduction

Chaque réparateur doit pouvoir reconnaitre son multimeter, qui a plus d'un million d'utilisations pour tester les composants et circuits électroniques. Suivez ce guide pour maitriser les trois fonctions basique d'un multimètre.

Part 1: Testing Continuity

Part 2: Testing Voltage

Part 3: Testing Resistance

Pièces

Aucune pièce nécessaire.

Un test de continuité nous indique si deux choses sont connectées électriquement : si c'est continu, le courant électrique peut circuler librement d'un bout à un autre.
  • Un test de continuité nous indique si deux choses sont connectées électriquement : si c'est continu, le courant électrique peut circuler librement d'un bout à un autre.

  • S'il n'y a pas de continuité, cela signifie qu'il y a une coupure quelque part dans le circuit. Cela peut montrer que quelque chose comme un fusible grillé ou un joint mal soudé à un circuit mal connecté.

  • La continuité est un des tests les plus utilisés pour la réparation électronique.

Ajouter un commentaire

Pour commencer, assurez vous que le courant ne circule plus dans le circuit ou le composant que vous voulez tester. Eteignez le, débranchez le de la prise d'alimentation murale et retirez les batteries.
  • Pour commencer, assurez vous que le courant ne circule plus dans le circuit ou le composant que vous voulez tester. Eteignez le, débranchez le de la prise d'alimentation murale et retirez les batteries.

  • Branchez la sonde noire dans le port COM de votre multimètre.

  • Branchez la sonde rouge dans le port VΩmA.

Why only in VΩmA not in 10A

Geetha - Réponse

Great question! The VΩmA port is rated up to 200 milliamps (mA), which is the correct range for this demonstration. If you're not sure how much current you're dealing with, go ahead and start with the red probe in the 10 A port instead—it's less sensitive, but can take up to 10 A without blowing a fuse.

Jeff Suovanen -

Why do we need to make sure that no current is running through the circuit?

When there is another parallel branch with 24VDC power and 4-20mA output, the value of the resistance measured comes as zero. Whats the reason?

Fraz - Réponse

  • Allumez votre multimètre et réglez le cadran en mode continuité (indiqué par une icône qui ressemble à une onde sonore).

    • Tous les multimètres n'ont pas la fonction "continuité". Si e votre n'en dispose pas, ce n'est pas grave ! Sautez à l'étape 6 pour un autre moyen pour tester de continuité.

I want to search the resistance of gold and see if I have some

Joel Stegner - Réponse

What does a sound wave look like?

Greg Janssen - Réponse

  • Le multimètre teste la continuité en envoyant un peu de courant à travers une sonde et en vérifiant si l'autre sonde reçoit le courant.

    • Si les sondes sont connectées—soit pas un circuit continu soit en se touchant directement—le courant test circule à travers. L'écran affiche une valeur zéro (ou proche de zéro) et le multimètre bip. C'est continu !

    • Si le courant test n'est pas détecté, cela signifie qu'il n'y a pas de continuité. L'écran affichera 1 ou OL (circuit ouvert).

Ajouter un commentaire

  • Pour compléter votre test de continuité, placez une sonde à chaque extrémité du circuit ou du composant à tester.

  • Comme précédemment, si le circuit est continu, l'écran affiche une valeur 0 (ou approximativement) et le multimètre "bip".

  • Si l'écran affiche 1 ou OL (circuit ouvert), il n'y a pas de continuité—c'est à dire, le courant électrique ne peut pas circuler d'une sonde à une autre.

  • La continuité n'est pas directionnelle, peu importe quelle sonde se place où. Mais il existe des exceptions, par exemple, s'il y a une diode dans votre circuit. Une diode est comme une vanne unidirectionnelle pour l'électricité, ce qui signifie qu'elle conduira l'électricité dans une direction, mais pas dans l'autre.

Ajouter un commentaire

  • Si votre multimètre ne dispose pas de fonction dédiée au test de continuité, vous pouvez toujours réaliser un test de continuité.

  • Tournez le cadran jusqu'au plus bas réglage dans le mode résistance.

    • La résistance est mesurée en ohm, indiqué par le symbole Ω.

How do I test Amps ( ouput from a battery charger)

jpretorius10 - Réponse

Thank u so much

Kademe Eric - Réponse

  • Dans ce mode, le multimètre envoye un peu de courant à travers une sonde, et mesure ce qui est reçu par l'autre sonde.

    • Si les sondes sont connectées—soit par circuit continu, soit en se touchant l'une de l'autre directement—le courant test circule à travers. L'écran affiche une valeur zéro (ou proche de zéro— dans ce cas, 0,8). Une très faible résistance est une autre manière de dire que nous avons la continuité.

    • Si le courant n'est pas détecté, cela signifie qu'il n'y a pas de continuité. L'écran affichera 1 ou OL (circuit ouvert).

Ajouter un commentaire

  • Pour compléter votre test de continuité, placer une sonde au bout de chaque circuit ou composant que vous voulez testez.

    • Ce n'est pas un problème de savoir quelle sonde va où, la continuité n'est pa directionnelle.

  • Comme précédemment, si votre circuit est continu, l'écran affiche une valeur zéro (ou proche de zéro).

  • Si l'écran affiche 1 ou OL (circuit ouvert), il n'y a pas de continuité—ce qui signifie, il n'y a pas de chemin pour le courant électrique pour circuler d'une sonde à une autre.

What does it mean when I first get 1 then the meter jumps to all kinds of numbers and there is no beeping?

Choymae Huie - Réponse

  • Insérez la sonde noire dans le port COM sur votre multimètre.

  • Insérez la sonde rouge dans le port VΩmA.

Ajouter un commentaire

  • Allumez votre multimètre et réglez le cadran au mode DC Voltage (indiqué par un V avec une ligne droite ou le symbole ⎓).

    • Virtuellement, tous les appareils électroniques grand public fonctionnent avec un courant continu. Le courant alternatif — le même genre qui circule dans les fils électriques de votre maison— est considérablement plus dangereux et dépasse les limites de ce guide.

  • la plupart des multimètres ne sont pas des instruments à sélection automatique, c'est à dire, vous allez devoir installer la plage correcte de voltage que vous espérez mesurer.

    • Chaque réglage sur le cadran liste la tension maximale que le multimètre peut mesurer. Comme par exemple, si vous pensez mesurer plus de 2 volts mais moins de 20, alors utilisez le réglage 20 volt.

    • Si vous n'êtes pas sûr, commencez avec le réglage le plus élevé.

Ajouter un commentaire

  • Placer la sonde rouge sur le pôle positif, et la sonde noire sur le pôle négatif.

    • Si votre plage est trop élevée, vous n'obtiendrez pas une lecture précise. Ici le multimètre indique 9 volts. C'est correct mais nous pouvons tourner le cadran sur une plage plus petite pour une plus grande précision.

    • Si vous configurez la plage trop basse, le multimètre affichera simplement 1 ou OL, signifiant qu'il est en surcharge ou hors limite. Cela n'endommagera pas le multimètre, mais nous devons tourner le cadran sur une plage supérieure.

Ajouter un commentaire

  • Avec la plage correctement sélectionnée, nous avons une lecture à 9,42 volts.

  • Inverser les sondes n'endommagera pas le multimètre, mais donnera simplement une lecture négative.

Ajouter un commentaire

  • Pour commencer, assurez vous qu'aucun courant ne passe à travers le circuit ou le composant que vous voulez tester. Éteignez le, retirez la prise électrique du mur, et retirez toutes les batteries.

    • Rappelez vous que vous allez tester la résistance de l'ensemble du circuit. Si vous voulez tester un composant de manière individuelle, tel qu'une résistance, testez le indépendamment — et non pas lorsqu'il est soudé !

Ajouter un commentaire

  • Allumez votre multimètre, et réglez le cadran sur le mode résistance.

    • La résistance se mesure en ohms, indiquée par le symbole Ω.

  • La plupart des multimètres ne sont pas des instruments à sélection automatique, c'est à dire que vous devrez sélectionner la plage correcte de voltage que vous espérez mesurer. Si vous n'êtes pas sûr, commencez avec la plage la plus haute.

Ajouter un commentaire

  • Placer une sonde à chaque extrémité du circuit ou compostant que vous souhaitez tester.

    • Le placement des sondes n'est pas important, la mesure d'une résistance n'est pas unidirectionnelle.

  • Si votre multimètre affiche une valeur proche de 0, la plage est trop haute pour une bonne mesure. Dans ce cas diminuer la plage en réglant le cadran sur une plage inférieure.

    • Une autre possibilité est que le circuit ou composant que vous testez n'a pas de continuité - c'est à dire sa résistance est infinie. Un circuit non continu renverra toujours une lecture 1 ou OL lors d'un test de résistance.

Ajouter un commentaire

  • Avec le multimètre réglé sur une plage adéquate, nous obtenons une lecture de 1.04k ohms.

Easy to understand for a none electrician. Good.

ctsatph - Réponse

Good tutorial ! Why was measuring AC and diodes not included ?

Andrew Azariah - Réponse

Very good why can't the manufacturer write these instructions thank you

Brian ottewill - Réponse

Yes it would be sweet if manufactures instructions were this clear. Excellent job

freeportcowboy - Réponse

All of this is great but what are people going to do with this information? Nothing tells them how to check components for shorts, probably the most common test when looking for failures in electronics.

If this information were coupled with material explaining how to trouble shoot electronic circuits for basic information everyone would have gained a use for their meters. If information went a bit more in depth they would learn to identify failed components. Most of the time anyone can troubleshoot and repair a HDTV set using a multi-meter alone.

Add to your already good work and help people get through the maze of what to do when troubleshooting electronics. Nothing about troubleshooting most electronics is hard to learn. It normally takes a minimal understanding of components to enable anyone to fix something.

monthow - Réponse

The name of the tutorial was “How to Use a Multimeter", so it was mesnst to be an introductory glimpse into how to use a Multimeter. Specific testing of electronics, PCBs, and the like is outside of the scope of this article. However, given the basic understanding of how a mtimetsr works it would be reasonable to expect someone to be able to figure out how to test the circuit board.

Sometimes it's better to send two separate than overly complicated one.

mbrulla -

Ligne d'arrivée

100%

Commencez à traduire ›

Jeff Suovanen

Membre depuis le 06/08/2013

179 848 Réputation

144 tutoriels rédigés

Équipe

Community

107 membres

6 510 tutoriels rédigés

102 commentaires

EASy and helpful indeed

Trever Mazibuko - Réponse

Thank you! Never find instructions so easy to follow.

kuruvar - Réponse

Iwant to know hw to test caperstas

kapambwe sikazwe -

Great stuff!! Thank you.

warwick - Réponse

Super guide, many thanks for posting!

Alan - Réponse

Thank you. Very easy and good training

Badar Omar - Réponse

Very helpful for beginners, thanks for these clear instructions!

AndyBlaser - Réponse

great article. thanks

James Magenga - Réponse

thank you !!! for this info!!!

Sufian Hamouda - Réponse

i did not know i can do this.

jeez - Réponse

Thanks a lot this is very clear and helpful!

dillinger0893 - Réponse

Thanks Jeff. I just purchased a cheap mm. All instructions were in Chinese. Your help made sense of it all, so easy.

David Bennet - Réponse

Iwant to knw hw to test power suply

kapambwe sikazwe - Réponse

great, thank you for good description.

hzaim2001 - Réponse

Brilliant thank you

Liam Breen - Réponse

It takes an intelligent person to write simple instructions. BRAVO !

dave - Réponse

It truly does.

Shane Blanchett -

so nice Bro...Thanks a lot...

akramul haque apollo - Réponse

Love the resources on the Pro site.

Shane Blanchett - Réponse

Very good instructions

Md Kamruzzaman - Réponse

Nice guide.pl add some additional examples to have better understanding for beginners.Thank you

sugashankar - Réponse

Nice guide. Pl add some additional practical examples. Thank you.

sugashankar - Réponse

I'm doing exactly this and mine won't read any voltages, but it will read resistance. I've tested it with multiple batteries that I know work, but I only get a read of 0. What might be the problem?

Juan Partida - Réponse

Very good lesson, helped a lot. Thankyou

mark cole - Réponse

This is the best and easiest lesson on using multimeter. Thanks a lot!

Seong Lee - Réponse

Thank you, Haven't used one of these is ages; this was a great refresher!

GON Compactor - Réponse

thanks for a very easy tutorial, it is very helpful!

bonjie montaflor - Réponse

The basics. Soooo important. Well done, short and concise.

chris teter - Réponse

Nice and straightforward guide - thanks buddy.

Mel Gavin - Réponse

Most helpful thank you!

jodianderson34 - Réponse

Had multimeter for a couple years, never knew how to make it beep!

Mike Weatherl - Réponse

Thank you for these great instructions. The instructions that came with the multimeter were not helpful for a beginner, and these really helped us diagnose our problem.

Roger Lemaster - Réponse

Thank you for the great instructions. My question and the reason for my looking online for info on using a multimeter was to find out what the various resistance readings mean on a digital tester. I am checking out a defrosting element in my refrigerator and got a reading of 12 or 15 ohms. The information I was reading said a 15-100 ohms meant the element was OK, another book said if medium resistance was found it was OK.

By going online I was looking for the answer as to what is low, medium and/or high resistance ranges are.

I did enjoy your instructions, they were easy to understand.

JM - Réponse

I have used a meter for a long time. Never had instructions so clear and easy to follow. Thank you very much.

The pictures are also very clear and helpful.

Rick Lewis - Réponse

Beautifully put. I truly appreciate the lesson. I've learned something of impirtance. Thank you.

rickeybenn - Réponse

it really useful for begginer

erwin torres - Réponse

Thanks you for the lesson :)

Mark Diamond - Réponse

Hi,

das ist wirklich sehr anschaulich aufgebaut und benutzerfreundlich, vielen Dank dafür!

Wer jetzt noch genau wissen möchte wie Multimeter funktionieren und worauf Sie beim Kauf achten sollte der kann gerne noch auf https://multimeter-tester.de schauen und weiter lesen.

Ich wünsche euch noch einen schönen Abend und einen bestmöglichen Start ins neue Jahr.

LG

multimeter_tester - Réponse

Thanks you for the lesson :)

mrmannan05 - Réponse

A great introduction for a beginner like me.

Joe - Réponse

Hello . and thank you good read.

conrad - Réponse

Easy to understand...thank you

chip - Réponse

Thanks and had help me a lot

sinoncesar - Réponse

Had help me a lot. Many Thanks

sinoncesar - Réponse

Thanks, I think I've got it.

rama jama - Réponse

Simple and precise. A life saver as I couldn't find the "manual" - one page sheet. Greatful!

rudy2828 - Réponse

Wow I love this I can now read a resistor thanks keep on the good work

Adeyefa - Réponse

Great stuff this was helpful.

joel7269 - Réponse

Thanks , sometimes need too refresh with the basics.

Kurt Webster - Réponse

It is very nice demostration

Lokesha - Réponse

Sir can i get a book about basics of auto electrical and electronics or soft copy.

Lokesha - Réponse

Very informative! Easy to understand.

David Flatt - Réponse

Simple and easy thanks

kudakwashekatena - Réponse

I have been searching a tutorial on getting started with trouble shooting an automotive parasitic draw. I have no background in different types of functions of a mmeter such as continuity, voltage, and resistance, your tutorial was a must have. It gave me an understanding of just the basic terminology of the more advanced tutorials. I give it a major thumbs up, excellent tutorial thanks a million !!!!!!

camotrucker87 - Réponse

Easy to follow description. However, I am having trouble diagnosing a microwave diode. Seems I can't do that directly with a multimeter. Is that correct?

Rose - May 9, 2017

rakile - Réponse

Thank you, the instructions that came with my multi meter were clear as mud. Your mini course was very clear and concise.

t_wellman - Réponse

Thank you. This was very helpful to me. Very clear and easy to understand....

John Cascella - Réponse

Thank you so much, it is so easy to understand the way you explain.

nodzgreat - Réponse

thankyou very much.

keith - Réponse

Thanks for supportive/useful post

Suman Ponmathan - Réponse

Very Helpful.,thanks

Rey Mombay - Réponse

Excellent please give us more of the same, primarily to help with understanding of the subject matter at a basic level.

mike payne - Réponse

Excellent and elegantly simple guide.

Stewart Shackleton - Réponse

Thanks you so much for this.For me as a beginner,I didn't find difficulties in reading this but its fruitful one.

Jhed Saldavia - Réponse

thanks a million

claude.staples - Réponse

It was just awsome.Before your tutorial it just was looked like some alien device to me and now I think it's having very simple working principle. I am now pretty confident to work with it. A very big thanks.

Biswarup Majumdar - Réponse

Indeed awesome. Lots of thanks for such a generous sharing of knowledge. Be blessed

prince - Réponse

very helpful,thanks

silvester - Réponse

very simple and accurate

daniel - Réponse

Awesome thanks.. I knew you could use this for a lot of things but not this much.

Lynn Comstock - Réponse

I have a problem with my multimeter (Mastech MY74), the first thing I did was stupid, haven't read the user manual and tried it on a live socket and now it doesn't want to work. I have changed the fuses (600V, 0,4A and 10A), but it still doesn't work. Does anyone have an idea what else could have went wrong and how to test it?

Best regards

Rebius Noir - Réponse

Very useful. I liked the statements like ‘this will not harm the multimeter but will show negative reading ‘. For non science folks like me, these questions crop up often so this guide takes away the anxieties.

Ninad Kajale - Réponse

Nice article with great illustrations.

Apart from measuring DC voltage, resistance and continuity, they can also measure AC voltage, DC current, transistor and Diode checking, which I learnt from here https://circuitdigest.com/article/how-to...

merchan - Réponse

Following the KISS method of instruction!

Very well done!

JD Stewart - Réponse

marvellous explanation for a layman good luck& thanks

Ajmeet kaur - Réponse

Excellent guide. Very well explained and easy to use.

Simon Watts - Réponse

Dead easy. Very impressed.

Mark Sanders - Réponse

What to say except that you are the best !!!

Samir - Réponse

Good information. Thank

Masthan S - Réponse

Thanks a lot. :) My fear with multimeter is gone now. I am able to measure with confidence.

Jaya Saxena - Réponse

Can multimeters be used to measure salinity in water?

Ella Post - Réponse

Jeff, thanks for your step by step multimeter guide. I have also written https://bestmultimeterreviews.org/ similar article in my blog. But, your article is much better than me.

Ciffakla Notam - Réponse

Simple, easy to understand, well presented. Very helpful thanks.

Nicholas Topley - Réponse

Literally helped me passed my physics test; thank you!

KATE HUT - Réponse

Thank you very much !! Nicely explained and very easy to read with the pictures provided

larykir - Réponse

Tanks very much….Its really

Austine Taiwo - Réponse

you put a lot of effort in making this tutorial. I appreciate it.

hurshell - Réponse

Thank you. Very clear and thorough.

Choymae Huie - Réponse

Thank you for the helpful information, simple for novice to understand.

mark long - Réponse

Very helpful :) Thank you.

john schulz - Réponse

Very helpful… Thank you

Rhon - Réponse

Very helpful, thanks.

Daniel - Réponse

Cool keep up the good work and thanks

Pete Garcia - Réponse

Great for beginners, thanks

Mark - Réponse

thanks for a very easy tutorial, it is very helpful! pl add some additional examples to have better understanding for beginners.Thank you

sateesh

Challa. Sateesh - Réponse

Thank u for the precise description,very very useful for beginners.

A MAZUMDER

Arunava Mazumder - Réponse

thanku for guide!!!

sencotech khan - Réponse

I studied multimeter in my 11th grade and since then, haven’t been around these things for a long time! I was glad to go through the above instructions and as my nephew has been studying physics as well, I was able to guide him through some subjects which really gave me a good day and made my nephew happy. Thanks a lot.

Charles Brown - Réponse

thanks for this info.

daud john - Réponse

Ajouter un commentaire

Voir les statistiques:

Dernières 24 heures : 485

7 derniers jours : 4,373

30 derniers jours : 19,204

Total : 868,682